DKUK
Resultatet af en vaskeægte klynge

Resultatet af en vaskeægte klynge

Virksomheden Banke Accessory Drives’ succes er et skoleeksempel på, at vaskeægte klyngesamarbejde virker, mener manden bag. For tre år siden indgik Rasmus Banke et partnerskab med 10 andre institutioner og virksomheder, og i dag eksporteres resultatet af samarbejdet til fire europæiske lande.

Af Trine Vu

Billedet er fra januar 2012, hvor Rasmus Banke tog turen til Christiansborg for at vise ikke mindst politikerne den nye, miljørigtige skraldebil. På billedet er det fra venstre Martin Lidegaard, klima- energi- og bygningsminister, Rasmus Banke, direktør i Banke Accessory Drives, Thomas Schmitz, CEO i Zoeller-Kipper GmbH. samt Henrik Meldgaard, administrerende direktør i Meldgaard Miljø.

En gul legetøjsskraldebil lyser op på reolen i Rasmus Bankes kontor. Det er en kopi af en rigtig skraldebil, og direktøren for Banke Accessory Drives bruger den tit, når han forklarer, hvordan et system med et stort lithium-ion-batteri afløser dieselmotoren, idet en af de nye skraldebiler vipper skraldespande op og komprimerer affald.

Banke Accessory Drives bor i hus E35 i Industriparken på Danfoss’ matrikel i Nordborg på Als, og Rasmus Banke er som en fisk i vandet, når han viser rundt i værkstedet med bunker af farvestrålende ledninger, skinnende nye el-motorer og frekvensomformere.

Han fortæller hvorfor det er lige præcis her i det sønderjyske, at en idé om at montere et elektrisk kraftudtag på skraldebiler kan vokse sig stor. Det handler om teknologi, netværk og et partnerskab med mange interessenter.

 

Større potentiale
”Jeg læste en artikel om el-biler og kunne ikke forstå, at ingen tænkte på at bruge den miljøvenlige trend og nye teknologi på et område, hvor der var et potentiale her og nu og hvor det med det samme kunne betale sig. Det er langt mere rationelt at tænke i nicheproduktion end at skyde efter det brede marked - nichen er den lille virksomheds chance. Og skraldebilerne ville være et eminent eksempel – de larmer og forurener, og det generer både skraldemænd, borgere og miljø. Ved at montere et elektrisk kraftudtag på skraldebilen kan man klare løft og komprimering udenom dieselmotoren. Det sparer diesel, der udledes væsentligt mindre co-2, skraldefolkene får et bedre arbejdsmiljø og borgerne undgår støjgener”, forklarer Rasmus Banke kort ideen bag Banke Accessory Drives.

Han er uddannet ingeniør og har tidligere blandt andet været direktionsassistent i Danfoss, hvor han sad med ved bordet, når der blev lagt strategier for fremtiden. For tre år siden begyndte han benarbejdet for at få løbet ideen med at elektrificere skraldebilerne i gang.

 

Partnerskab
Banke Accessory Drives indgik i et partnerskab med Syddansk Universitet, Esbjerg Kommune, Syd Energi, Meldgaard Miljø A/S, Dimaps, Danfoss Power Electronics, CSI - Center for Software Innovation, Simon Moos Maskinfabrik, Rose Technology, OJ Electronics, AluCluster samt Lean Energy. Projektets samlede budget var på 25 millioner kroner, hvoraf cirka halvdelen var støtte fra Syddansk Vækstforum.

I dag forventer Rasmus Banke at opnå, at cirka halvdelen af alle de skraldebiler, der bliver solgt i Danmark i år, vil have monteret det batterisystem, som er resultatet af alle anstrengelserne.

Dermed trækker Danmark i førertrøjen som foregangsland på området, og Banke Accessory Drives eksporterer da også allerede sit system til fire lande i Europa. Rasmus Bankes mål er, at omsætningen i år bliver på 30 millioner kroner, og han regner med en fordobling i 2014 - og hvis alt går vel igen en fordobling i 2015.  

Uden partnerskabet havde det ikke været muligt, men succesen bygger på det naturlige klyngesamarbejde, som findes i området, mener Rasmus Banke:

”Grunden til, at vi eksisterer, er, at der er en geografisk overrepræsentation af virksomheder, der beskæftiger sig med en eller anden form for ingeniørkunst. Det er et meget ingeniørtungt område inden for effekt-elektronik, og derfor er her nogle kompetencer, som ikke findes andre steder”, siger han og fortæller, at virksomhederne i partnerskabet bruger hinanden både som underleverandører og til vidensdeling, men at især det personlige netværk og de menneskelige ressourcer er altafgørende, når man skal starte en højteknologisk virksomhed.

 

Netværkets kompetencer
”Det er en myte, at man kan købe sig til netværk og kompetencer bare man har penge nok. Det tager 100 år og en madpakke at opbygge ordentlige kompetencer. Du skal have folk samlet, de skal kende hinanden, og så opstår kompetencerne som en udvikling over mange år. Man kan ikke forcere det, men når man kan se, at kompetencerne er der, gælder det til gengæld om at holde motoren kørende.”

Han stopper ved en samling frekvensomformere, der skal have lavet nogle ret avancerede ændringer, inden de er klar til montering i skraldebils-systemet.

”Det er 100 gange nemmere at samarbejde med folk, som er geografisk tæt på, end med nogle som sidder i København eller Pakistan. Hernede kender vi hinanden så godt, at vi kun behøver at grynte lidt, så ved vi, hvad der skal gøres”, smiler han og tilføjer med jysk snusfornuft, at ”så enkelt er det.”

 

Tillid
Opskriften på, hvordan man får et partnerskab med mange interessenter til at fungere, er ifølge Rasmus Banke også ret enkel:

”Det fungerer kun på tillid. Du kan ikke få noget ud af sådan et netværk, hvis du holder kortene tæt til kroppen. Jeg har fra starten sagt, at jeg lægger alle kortene på bordet. Jeg fortæller, hvad jeg vil lave, og hvordan jeg vil gøre det. Hvis der er noget, jeg ikke fortæller, er det ikke en del af projektet”, siger han.

Samarbejdet med mange forskellige aktører kræver samtidig et bredt udsyn. Alle parter har forskellige behov, og som virksomhed skal man huske, at ”det er ikke alle de andres behov, at jeg får succes”, som Rasmus Banke udtrykker det.

”De danske universiteter er dygtige til at samarbejde med virksomheder, men en virksomhed kan ikke kan bruge universitetsfolkene som konsulenter. Universiteterne driver forskning og tænker langsigtet, og som virksomhed skal man huske, at formålet er, at vi får nogle folk ud i den anden ende, som er bedre og klogere, end vi selv er”, tilføjer han.

 

Følg op
Et andet godt råd til, hvordan man får et partnerskab til at køre, er ifølge Rasmus Banke, at man hele tiden skal følge op og spørge til sine partnere.

”Hvis der ikke sker noget i et stykke tid, kører jeg ud og spørger, om de har tabt sutten, eller om de bare har travlt. Det kræver meget, men det er utrolig vigtigt”, siger han og slår ud med armene:

”Du kan ikke gøre sådan noget her med venstre hånd.”

Legetøjsskraldebilen er parkeret på reolen, men Rasmus Banke holder ikke stille. Lige nu gælder det en forfining af batterisystemet til skraldebilerne samt udviklingen af et lignende system til kraner.

Banke Accessory Drives udvikler elektriske kraftudtag til energikrævende arbejdskøretøjer som skraldebiler og kraner.

Der er pt. otte ansatte. Omsætningen var i 2012 på seks millioner kroner.

 

Direktør: Rasmus Banke
Virksomheden er en del af mekatronik-klyngen i Syddanmark og indgår i et partnerskab med Syddansk Universitet, Esbjerg Kommune, Syd Energi, Meldgaard Miljø A/S, Dimaps, Danfoss Power Electronics, CSI - Center for Software Innovation, Simon Moos Maskinfabrik, Rose Technology, OJ Electronics, AluCluster samt Lean Energy.

Er desuden ”Trusted by Danfoss”, hvilket bl.a. vil sige, at den deler lokaler og indkøbsfunktioner med Danfoss-koncernen.

Læs mere på www.banke.pro 

 

...et af mange projekter under Lean Energy Klyngen

Banke Accessory Drives' samarbejde er et af mange eksempler på, hvordan organisationer samarbejder på tværs i Lean Energy Klyngen i Syddanmark.