DKUK
Danish Food Cluster

Synlighed og anerkendelse er nogle af vores fremtidige udfordringer i Danish Food Cluster

Den Danske Fødevareklynge (DFC) har fået en flyvende start med en stor tilslutning af nye klyngemedlemmer og voksende opmærksomhed fra ind-og udland. Vi har talt med Lone Ryg Olsen, CEO for DFC, om de udfordringer hun ser, at deres klynge står over for i fremtiden, og hvilke ønsker hun har til den kommende supportfunktion.

Synlighed er et krav!

- Vi skal have skabt synlighed og en anderkendelse af den danske fødevareklynge. Her taler jeg om klyngen og ikke klyngesekretariatet. Vi har fået bevist, at vi har en stærk koncentration af fødevareerhverv i Danmark. Klyngen er her derfor uanset hvad- og den er stærk. Udfordringen er nu at få den italesat, for når den først bliver kendt ude i den store verden, vil det have en selvforstærkende effekt. Flere virksomheder vil tiltrækkes og for de virksomheder som ligger i klyngen kan det blive en konkurrenceparameter.

- Vi har taget hul på opgaverne, og vi prioriterer at mødes med nøgleaktører i udlandet, tage kontakt til udenlandske medier og deltage på forskellige messer for at gøre os interessante overfor udlandet.

Vi skal arbejde med åben innovation og skabe indhold og værdi

-Men synlighed og anerkendelse skal bygge på indhold. Så en anden og helt afgørende udfordring er, at vi skal have udnyttet den store koncentration af specialiserede fødevarevirksomheder, som er lokaliseret i klyngen. Her mener vi, at det vil være essentielt, at vi får mere fokus på open innovation og udvikling af spændende innovationer, som kan medvirke til at tegne klyngen overfor omverdenen. Vi skal blive klogere på, hvordan åben innovation kan skabe værdi i klyngen, og vi skal have fundet nogle gode modeller, som virksomheder kan bruge.

Vi har brug for strategisk sparring

- Det er alfa omega, at vi hele tiden er fokuseret på, hvordan vi som klyngesekretariat skaber værdi for vores medlemmer og for den omkringlægende verden, og derfor er mine ønsker til den kommende supportfunktion først og fremmest strategisk sparring i forhold til dette. Det er det allervigtigste for os nu og i fremtiden.  Derudover er det vigtigt for os, at vi får adgang til viden om ”best practice” inden for klyngeledelse og klyngeudvikling.

 

 

 Lone Ryg Olsen, CEO for Danish Food Cluster