Klynger skal da være internationale

02/08/12

Klynger skal da være internationale

Klyngeverdenen har taget de globale briller på, for i dag er internationalisering nødvendig, hvis danske virksomheder skal trives og gro. Og samarbejde ud over landets grænser giver bonus – også for klyngerne selv, mener både Michael Nedergaard fra Alucluster og Philip Stankovski fra Cluster 55.

af Trine Vu
 

Læs om Cluster 55

”I Danmark kan vi ikke leve af, at alle bare passer deres eget. Internationalisering er ultravigtig for industrivirksomhederne herhjemme, og der kan vi som klynge være med til at sætte nogle ting i gang og skubbe til en udvikling, så tingene lykkes for virksomhederne”, siger Michael Nedergaard, direktør i Alucluster.

Alucluster er Danmarks nationale videnscenter for aluminium og har senest indledt et tæt samarbejde med to tyske klynger i Bayern. Det skal bane vejen for, at Aluclusters medlemsvirksomheder kan begynde at levere produkter til den tyske bil- og flyindustri.

Samarbejdet med klyngerne i Bayern er resultatet af et personligt møde mellem klyngeaktører i henholdsvis Danmark og Tyskland, og det bygger på, at begge parter har et behov, forklarer Michael Nedergaard:

”Det er enormt vigtigt, at begge parter kan se en interesse i samarbejdet. I vores samarbejde med de tyske klynger er sagen den, at tyskerne mangler underleverandører for at kunne holde deres produktion i gang, og vi har omvendt et ønske om at få en eksport i gang.”

Michael Nedergaard mener, at internationaliseringen af klynger i høj grad handler om, hvordan man generelt kan styrke samarbejdet i Europa.

”I Europa kan vi ikke konkurrere med kineserne på pris, men vi kan heldigvis rigtig meget andet, og det skal vi styrke ved hjælp af et tættere samarbejde. Der er ingen tvivl om, at samarbejde og vidensdeling er vejen frem for Europa”, mener Michael Nedergaard.
 

Personlige relationer
Aluclusters tyske samarbejde begyndte med et personligt møde, og ifølge både Michael Nedergaard og netværksansvarlig Philip Stankovski fra Cluster 55 spiller netop personlige relationer en vigtig rolle i klyngesamarbejde – ikke mindst, når det gælder internationalt samarbejde.

”Samarbejde handler først og fremmest om at opbygge tillid mellem mennesker. Uanset hvem man samarbejder med, er tillid nummer et. Samarbejde er, at individer mødes og opbygger en vis fortrolighed. Folk synes tit, at det der med internationalt samarbejde er enormt dyrt, fordi det kræver, at man rejser meget. Men der findes ingen anden måde. Det er utrolig vigtigt at investere tid og ressourcer i det personlige møde”, siger Philip Stankovski.

Michael Nedergaard er enig:

”Det er enormt vigtigt, hvordan vi som klynger griber et samarbejde på tværs af grænser an. Man kan ikke bare sende en e-mail. Vi bruger meget tid på personlig kontakt, og vi sætter os ned og diskuterer tingene grundigt igennem, indtil vi finder et fælles fodslag. Ikke mindst på grund af kulturforskelle har det stor betydning.”
 

Sprog skaber tillid
Sprog er også en vigtig ingrediens i arbejdet med at opbygge tillid til samarbejdspartnerne, mener Philip Stankovski, og derfor kommunikerer man i Cluster 55 på adskillige sprog – lige fra svensk, norsk, dansk, tysk og engelsk til fransk og mandarin.

”Som organisation må man være beredt til internationalt samarbejde. Man må vise, at man er internationalt orienteret, og det gør man blandt andet via sproget. Hos os foregår meget af kommunikationen helt naturligt på engelsk. Vores hjemmeside er også på engelsk, selv om vi har base i Danmark og Sverige, for det internationale er en del af vores tankegang, og vi har hele tiden gjort det til en del af vores image”, siger Philip Stankovski og tilføjer, at mange klynger stadig ikke har en hjemmeside med en engelsk version, og at det er et problem, hvis de ønsker at samarbejde internationalt.
 

Hver klynge sin facon
Philip Stankovski forklarer, at Cluster 55 altid har ’an eye on the price’, når det gælder klyngesamarbejde:

”Formålet med klyngesamarbejde på tværs af grænser er at gøre vores medlemsvirksomheder mere konkurrencedygtige og finde nye samarbejdspartnere til vores medlemmer. Fokus er altid, at vi skal hjælpe medlemsvirksomheder og forskerne, for det er det, der skaber tilvækst.”

Men der findes ikke en hemmelig opskrift på, hvordan en klynge internationaliserer sig, mener han.

”Hver klynge må finde sin facon”, siger Philip Stankovski.

 

Læs om Cluster 55

Læs om Alucluster