Facilitatorportræt - Peter Blach

Man skal finde sin egen vej

Offshore Center Danmark blev tidligere i år belønnet med prisen ’Cluster Management Excellence Label Gold’, og mange i netværksverdenen har siden spurgt direktør Peter Blach, om de kunne få hans opskrift på succes. Offshore-manden deler gerne ud af sine erfaringer og giver gode råd, men andre klynger og netværk kan ikke kopiere offshorecenterets måde at gøre tingene på – de er nødt til at finde deres egen vej, mener han.

Af Trine Vu

 

Peter Blach

Allerede når man tager det sidste trin på trappen op til Offshore Center Danmarks lokaler på førstesalen i domicilet i Esbjerg, bliver man mødt af det synlige bevis på, at innovationsnetværket kan noget, som ikke så mange andre kan. På et skilt, der viser vej ind til medarbejdernes kontorer, stråler mærkatet ’Cluster Management Excellence Label Gold’ i mørkeblå og guld.

”Vi fik 134 ud af 150 mulige point”, fortæller direktør Peter Blach og lægger ikke skjul på, at han er stolt af den europæiske udmærkelse, som indtil videre kun er givet til tre andre klynger i verden.

Alle offshorecenterets medarbejdere har fået nye visitkort med den gyldne mærkat, for da prisen var i hus besluttede man hurtigt at gribe chancen til at gå ud og fortælle den gode historie om et netværk, der virker.

”Tesen var at bruge prisen fremadrettet til at tjene vores medlemsvirksomheders interesser i endnu højere grad end tidligere – og det ville vi gøre ved at gå ud og fortælle verden, hvad vi kan. Vi håbede blandt andet, at EU ville blive mere lydhør over for vores projekter, og det har da også allerede vist sig, at sådan en pris kan åbne nye døre. I hvert fald er vi allerede kommet meget meget hurtigt igennem med foreløbig en projektansøgning til EU”, fortæller Peter Blach og slår ud med armene.

Det duer ikke at kopiere
Han taler hurtigt og med en københavnsk dialekt, som, han mener, er typisk for udenlandsdanskere. Som barn og ung boede han nemlig i flere perioder i Iran, hvor hans far, der ligesom Peter Blach er uddannet ingeniør, byggede broer, veje og havne. Familiens danske base var på Djursland, men også i løbet af sin egen karriere har Peter Blach rejst over det meste af verden. I dag bor han tre til fire dage om ugen i Esbjerg og resten af tiden i København – i hvert fald når han ikke er på farten med den branche, han allerede som ung ingeniør kastede al sin kærlighed på.

”Offshore er lidt vildt og sejt. Det sker langt ude på havet med store bølger og strøm og vind – elementerne raser, og vi prøver at tæmme de elementer. Det er rigtig sjovt”, smiler han stort og tilføjer: ”Jeg er gammel windsurfer, og der er man altså tæt på elementerne.”

Lige nu er det dog ikke windsurferhistorier, Peter Blach fortæller flest af.

”På grund af EU-prisen vil alle høre, hvordan vi gør i Offshore Center Danmark. Jeg svarer, at det kan jeg godt fortælle dem, men de skal ikke kopiere det. De skal finde deres egen model. Hvis de begynder at kopiere os, gør de hverken deres klynger eller virksomheder en tjeneste. Offshore-industrien er meget professionel og markedsdrevet, så det skal vi selvfølgelig afspejle, men samtidig skal vi være innovative og ikke alt for kedelige. Andre netværk skal måske finde en anden balance, som matcher deres branche”, siger Peter Blach, som forleden var i Øksnehallen i København for svare på spørgsmål fra organisationen Copenhagen Capacity.

 

Inspiration fra den kommercielle verden
En af de ting, Offshore Center Danmark arbejder meget med, er projektledelse, og Peter Blach forklarer, at man kører de innovative udviklingsprojekter nærmest som om, de var kommercielle projekter:

”Jeg kommer selv fra den kommercielle verden, og jeg er vant til, at man, så vidt man overhovedet kan, når sine mål. Derfor kører vi hårdt på styringen af projekterne, og vi har nogle projektledelsesværktøjer, som vi gør meget ud af at bruge.”

Selve netværksarbejdet er også ret formaliseret og køres efter en fast procedure med indkaldelser, dagsordener og referater. Og det er der en god grund til, mener Peter Blach:

”Det betyder, at virksomhederne kan spejle sig i dem. De kan se, at de får noget værdi ud af det, og at der bliver taget hånd om deres ønsker og behov. De skal ikke bekymre sig om, hvorvidt der er spændende oplæg eller besøg. Alt det er sat i system – konferencer og seminarer kører efter en standardskabelon”, siger han og fortæller, at centeret har i alt syv netværk, som hver består af 20-25 virksomheder, og er fordelt over det meste af landet.

Peter Blach rejser sig og samler hurtigt fra et par hylder i mødelokalet en hel stak glittede magasiner, årsberetninger og avisindstik. Her er et hav af historier fra offshore-verdenen – lige fra fakta om fremtidens flydende vindmøller til beskrivelsen af et nyt olie-gas-samarbejde i Angola. Direktørens pointe er, at det er alle pengene værd at dyrke vidensdeling ved at fortælle de gode historier.

En god besætning
Men det allervigtigste for at få succes med netværksarbejdet er, at man har nogle dygtige medarbejdere, der brænder for sagen, mener Peter Blach, der har stået i spidsen for Offshore Center Danmark siden åbningen i 2003.

”Hvis det skal fungere, skal alle brænde for det, og jeg har været heldig at få nogle rigtig dygtige folk om bord, så vi i dag har et supergodt team, som jeg lægger vægt på også selv at være en del af. I starten var jeg selvfølgelig meget ’hands on’, men i dag er min rolle mere coach-agtig, selv om der er nogle få praktiske ting, jeg stadig selv står for. For eksempel er det mig, der opdaterer vores hjemmeside med nyheder. Det elsker jeg.”

Ellers gælder det som netværksleder først og fremmest om at være god til at lytte, mener han.

”Man skal ikke tro, at man selv har opskriften på det hele. Det duer ikke. Man skal være klar over, at der er nogle virksomheder og nogle universiteter, der inden for deres område er alen bedre end en selv. Derfor skal man lytte og hele tiden tage branchens og videninstitutionernes betragtninger med i sine overvejelser, når man forsøger at finde den balance, der kan give klyngen ekstra værdi. Er der behov for, at man selv går i spidsen, skal man gøre det, men det afhænger af situationen”, forklarer Peter Blach den filosofi, som skaffede hans offshorecenter en europæisk guldmedalje.

 

Peter Blach

Peter Blach har siden åbningen i 2003 stået i spidsen for det nationale innovationsnetværk Offshore Center Danmark. Han er 52 år og uddannet civilingeniør fra Danmarks Tekniske Universitet. På hans cv står blandt andet vicedirektør i ingeniørvirksomheden LICenergy, vicedirektør i den internationale ingeniørvirksomhed ABB og administrerende direktør i elektronikkoncernen Schneider Electric. Privat har han adresse i såvel Esbjerg som København.

 

Offshore Center Danmark

Offshore Center Danmark (OCD) er et nationalt innovationsnetværk og videncenter for offshoreindustrien – det vil sige for olie- og gasindvinding, havvindmøller samt bølgeenergi.

OCD åbnede i 2003 og har i dag godt 250 medlemsvirksomheder fordelt over hele landet. Centeret har base i Esbjerg, hvor 15 medarbejdere er ansat. Senest er centeret begyndt at etablere kontorer i udlandet, blandt andet i Angola i Afrika.

OCD er finansieret af både medlemskontingenter og offentlige midler. I 2012 administrerer centeret en projektportefølje på 125 millioner kroner.

I konkurrence med 350 organisationer i Europa fik Offshore Center Danmark i 2012 guldmedalje som den bedst fungerende netværksorganisation i EU – den såkaldte Cluster Management Excellence-pris.