Søren Madsen, Agro Food Park

03/09/12

Månedens facilitatorportræt: Søren Madsen, Agro Food Park

En clusterpreneur i Skejby

Søren Madsen blev ansat som clusterpreneur i Videncentret for Landbrug for at finde ud af, om direktørens drøm kunne realiseres. Det var i 2009, og i dag er den anderledes virksomhedspark i Agro Food Park fyldt med vidensvirksomheder og visioner, og resultaterne er også begyndt at tikke ind.

Af Trine Vu

 

Søren Madsens titel er noget for sig selv. Men forklaringen på, at han kalder sig clusterpreneur og ikke hverken klyngefacilitator eller projektleder er – ligesom ham selv - alt andet end krukket.

”Det var Emiliano Duch, der er direktør for det spanske institut Competitiveness og en af pioneerne inden for klyngeudvikling, som sagde til mig, at hvis jeg en dag fik chancen for at kalde mig clusterpreneur, så skulle jeg gøre det. En clusterpreneur er en, der sætter klynger i gang. På dansk ville det vel hedde en klyngeiværksætter, og det synes han, at jeg er”, fortæller Søren Madsen beskedent, mens han spiser en forsinket frokost på kontoret i virksomhedsparken Agro Food Park i Skejby i Aarhus Nord.

Huset blev indviet i januar i år, og nye glaspartier og græsgrønne sofaer tager med åbne arme imod de gæster, der lægger vejen forbi. Her er udsigt til marker og motorvej - og her er masser af visioner for, hvordan landbrugs- og fødevarevirksomheder kan dele viden og øge deres innovation og konkurrenceevne.

Søren Madsen kommer lige fra første møde om et nyt Food Observatory – en kantine, hvor fødevarevirksomheder skal kunne teste nye produkter, inden de bliver sendt på markedet.

Og det er bare en del af den fortsatte udvikling af virksomhedsparken, som p.t. rummer godt 800 medarbejdere fordelt på flere end 20 virksomheder. Hos Aarhus Kommune ligger en masterplan for udvidelser frem til år 2020 til lokalplangodkendelse. Målet er, at 3000 vidensmedarbejdere til den tid skriver Agro Food Park på deres visitkort, og Søren Madsen håber, at planerne går glat igennem, for de gavne ikke bare Østjylland, men hele Danmark, mener han.

 

Viden som verden har brug for

”Østjylland har i mange år været et naturligt centrum for landbrugs- og fødevarevirksomheder. For eksempel har Arla Foods, Tulip Food Company, Danish Crown og Danisco Ingredients de danske hovedkontorer her, og der er i området enormt meget viden, som verden har brug for. Problemet er, at verden ikke ved det, og derfor skal vi have gjort det synligt”, siger Søren Madsen og fortæller, at forbilledet for Agro Food Park og resten af Østjylland bør være hollandske Food Valley, som er kendt i hele verden som Europas førende fødevareklynge.

”Jeg mødtes for nylig med Arla Foods nye direktør for research og development, Paul Cornillion, som fortalte, at da han kom hertil fra Frankrig, anede han ikke, at Arla Foods havde hovedsæde i Aarhus, og at området var noget særligt inden for landbrugs- og fødevarevirksomheder”, siger Søren Madsen og tilføjer:

”Hvis vi skal tiltrække flere folk som Paul Cornillion, skal verden vide, at der er et jobmarked her. Kvalificerede folk udefra flytter nemlig ikke bare efter et job, de flytter efter et jobmarked, hvor der er mulighed for at bevæge sig mellem flere virksomheder.”

 

Lækre bygninger er ikke nok

Agro Food Park er en virksomhedspark – ikke en traditionel klyngeorganisation. Men det er en anderledes virksomhedspark, for lækre bygninger gør det ikke alene, mener Søren Madsen. Og derfor arbejder han stort set som en klyngefacilitator.

”Der skal være noget ekstra, et værditilbud til virksomhederne. Derfor skal der være nogen, der faciliterer blandt andet videndeling og udvikling af innovationskraft på tværs. Alle virksomheder her er vidensvirksomheder inden for landbrug og fødevarebranchen. Der er ikke noget produktion, og vi har for eksempel fællesarrangementer, hvor virksomhederne deler deres viden, eller hvor én udefra kommer med input. Vi holder også for eksempel gå-hjem-møder og speed networking”, siger Søren Madsen.

Beboerne i Agro Food Park bruger ham også, når de for eksempel leder efter samarbejdspartnere.

”Søren, kender du ikke nogen ....”, spørger de.

Og det gør han for det meste, for hans netværk er vidt forgrenet. Til gengæld er opskriften på, hvordan han arbejder, tilsyneladende helt enkel:

”Jeg følger min mavefornemmelse og bruger meget tid på at snakke med beboerne her og på at besøge de store fødevarevirksomheder i området. Og så kender jeg utroligt mange mennesker, for jo ældre man bliver, jo flere kontakter har man – og jeg har en god hukommelse”, konstaterer den 46-årige clusterpreneur med et smil.

Værdien for beboerne ligger desuden i, at Agro Food Park samtidig har en masse relationer udadtil, forklarer han og nævner det nye Food Observatory som et eksempel på, at Agro Food Park ikke kun kræser for sine egne beboere, men også forsøger at skabe merværdi i det østjyske område generelt.

”Food Observatory er en idé, som mange fødevarevirksomheder tænder på, men der skal være nogen, der tager initiativet til at starte sådan noget, og det vil vi gerne gøre i Agro Food Park”, siger Søren Madsen.

Han er ikke den, der nævner sig selv først. Tværtimod er en af de ting, han lægger vægt på i rollen som facilitator, at lade andre komme til. Derfor er det til arrangementerne i Agro Food Park altid en anden end ham selv, der byder velkommen.

”Det kommer 100 gange godt igen, for det giver folk en stolthed ved at bo her, og jeg skal nok hen ad vejen få den kredit, jeg har fortjent”, mener han.

 

En drøm ser ud til at lykkes

Det var direktøren for Videncentret for Landbrug, der hentede Søren Madsen til Agro Food Park.

”Han havde en drøm om at slå dørene op og invitere andre virksomheder inden for og bo, og han ansatte mig til at finde ud af, om den drøm kunne realiseres. Det var 1. januar 2009, og konklusionen var, at drømmen kunne blive til virkelighed, for i løbet af et halvt år fandt jeg otte virksomheder, som ville være med”, fortæller Søren Madsen.

Og resultaterne er allerede begyndt at tikke ind.

”En af vores virksomheder, der producerer store anlæg til fremstilling af stivelse, havde problemer med støj i deres nye anlæg. Under et af vores første rundstykkemøder kom de i snak med en virksomhed, som mente, at de godt kunne løse støjproblemet”, fortæller Søren Madsen og tilføjer, at det bare er et eksempel på, hvordan alene det at sætte folk sammen kan give resultater.

 

Mønstergenkendelse er guld værd

Men Søren Madsen kan også noget andet. Han har flair for at spotte mønstre, og det er guld værd, når man skal matche potentielle samarbejdspartnere og skabe nye projektmuligheder.

”Da jeg arbejdede hos Trekantområdets Innovationsforum og snakkede med virksomhederne i området, lagde jeg mærke til, at flere af dem nævnte, at de havde problemer med at fastholde deres internationale medarbejdere. Der var et mønster, og det gav mig ideen til projekt Home Town, som kunne integrere de udenlandske medarbejdere uden for arbejdstiden. Det er det bedste projekt, jeg har lavet, som aldrig er blevet realiseret”, fortæller Søren Madsen og forklarer stadig ærgerlig, at finanskrisen spændte ben.

Til gengæld kan han nu glæde sig over, at han fik ført drømmen om Agro Food Park ud i livet, og at første etape til forveksling ligner en succes.

 

Søren Madsen har siden 2009 været ansat i Agro Food Park - en virksomhedspark inden for landbrugs- og fødevareerhvervet.

Parken blev indviet i 2009 med Videncentret for Landbrug som modervirksomhed.

Der er p.t. ca. 800 medarbejdere fordelt på godt 20 virksomheder og 30.000 kvadratmeter.

Søren Madsen stod i spidsen for etableringsfasen, som løb fra 2009-2011og havde et budget på 6,5 millioner kroner.

Finansieringen af Agro Food Park er 100 % privat.

Målet er, at 3000 vidensmedarbejdere i 2020 har adresse i Agro Food Park, og at parken står i spidsen for at markedsføre Østjylland som et europæisk kraftcenter for landbrugs - og fødevareinnovation. www.agrofoodpark.dk

Søren Madsen er vokset op i Roskilde på Sjælland og flyttede i 1988 til Aarhus, hvor han bor med sin kone og to næsten voksne børn. Han er uddannet kemiingeniør og har en MBA i teknologi- og innovationsledelse. Før han kom til Agro Food Park arbejdede han bl.a. som Application Manager hos Danisco, udviklingschef hos MD Foods/ Arla Foods, projektleder i Trekantsområdets Innovationsforum samt som partner og virksomhedskonsulent i konsulentfirmaet Plusen.

I sin fritid er han semiprofessionel håndboldtræner.