Klaus Bonde Ørskov, DAMRC

Månedens facilitatorportræt: Klaus Bonde Ørskov, DAMRC

"Man skal drive klyngen som en forretning"

Direktøren for forsknings- og udviklingscentret DAMRC sammenligner klynger med forretninger, hvor regel nummer ét er, at medlemmerne skal have værdi for pengene. Og det får de åbenbart i Herning, for DAMRC opererer med kontingentstørrelser, som sikkert kan gøre et par andre danske klynger grønne af misundelse.

Af Trine Vu

Klaus Bonde Ørskov

Verdens største flyproducent Boeing betaler 750.000 kroner om året for at være medlem af DAMRC. Vestas 300.000 kroner og Terma 150.000 kroner. De er klyngens største medlemmer, mindre virksomheder betaler mindre. I alt har DAMRC 15 medlemskategorier, og klyngen er finansieret af sine p.t. 22 medlemmers kontingenter samt projektindtægter.

”I sit udgangspunkt er klynger lidt blødere end det egentlige erhvervsliv, men jeg tror, at man er nødt til at køre klyngen som om, den var en forretning. Hvis man ikke kan sige, hvilken værdi man skaber for medlemmerne, er det ligesom at drive en virksomhed, hvor man ikke kan forklare, hvilket produkt, man sælger”, siger direktør Klaus Bonde Ørskov og tilføjer med umiskendelig jysk dialekt:

”Man går rigtig galt i byen, hvis man tror, at det at drive en klynge bare er noget med at netværke lidt og lave et par arrangementer om året, og det ville være sundt for mange klynger at spørge sig selv, hvordan deres forretning ville køre uden tilskud. Hvis svaret er, at ’det er umuligt’, skal de spørge sig selv hvorfor. Der kan være en fornuftig forklaring på, hvorfor det ikke ville kunne lade sig gøre, og så kan de jo fortsætte som hidtil. Men ellers bør de gøre noget ved det.”

 

Drejebor og fræseprocesser
DAMRC står for Danish Advanced Manufacturing Research og er både et forsknings- og udviklingscenter samt en klynge. For deres kontingentkroner får medlemmerne først og fremmest viden om dreje-, bore- og fræseprocesser og brugen af nye materialer i metalindustrien. Klaus Bonde Ørskov og de tre øvrige medarbejdere hjælper groft sagt med at finde og hente nye teknologier hjem til de danske virksomheder, så de kan optimere deres produktion.

I DAMRC’s første projekt fik Danish Aerotech i Karup blandt andet reduceret tidsforbruget i fremstillingsprocessen med 48 procent ved at bruge et særligt værktøj til vibrationsanalyse. Og det er tal, der batter på bundlinjen i en virksomheds regnskab.

”Senest har vi fundet en teknologi, som måske vil ændre nogle arbejdsgange drastisk hos nogle af vores medlemmer”, siger Klaus Bonde Ørskov hemmelighedsfuldt og forklarer i stedet logikken i DAMRC’s strategi:

”I Danmark har vi nok verdens bedste håndværkere, når vi snakker metalindustri, og hvis vi til det råstof tilsætter verdens bedste gødning i form af den bedste viden på området, så bør vi blive førende på markedet. Hvis vi har det bedste råmateriale, men ikke tilsætter noget, så kan andre kompensere for et ringere råmateriale og overhale os indenom. Hvis vi ikke gør det bedst på begge punkter, så dør vi af at være selvfede.”

 

Forretningsudvikler af hjertet
Selv virker den knap 37-årige direktør ikke som den selvfede type. Han er vokset op i den lille midtvestjyske by Ejsing, der ligger mellem Skive, Struer og Holstebro, og er egentlig uddannet skovarbejder. Siden blev han desuden reserveofficer i forsvaret samt business development ingeniør. Men i virkeligheden er han bare ’forretningsudvikler dybt ind i hjertet’, som han udtrykker det.

”Det lyder måske flot, men det er forretningsudvikling, jeg kan, og det er det, jeg brænder for. Allerede som skovarbejder sad jeg og opfandt hver aften. Jeg ser bare nogle koblinger, som andre ikke ser. Når jeg hører om noget teknologi og nogle virksomheder, bliver det i mit hoved til et puslespil, hvor brikkerne naturligt finder sammen”, forklarer Klaus Bonde Ørskov og giver et friskt eksempel:

”Da jeg kom fra ferie, fortalte vores medarbejder José Pelegay, at han var faldet over en teknologi til at udløse indre spændinger i materiale. Man bruger det til at forlænge levetiden på bremseskiver, men jeg tænkte: ’Hvorfor ikke bruge den teknologi til at udløse spændingerne i de materialer, vi skal fræse i?’ Der er ikke andre, der har gjort det, men det er jo oplagt. En af vores virksomheder har netop problemer med at kontrollere indre spændinger i materialer, og her kan vi tage en kendt teknologi og bruge den i en ny sammenhæng for at optimere produktionen.”

Alle projekter i DAMRC skal gavne industrien, og dagsordenen styres benhårdt af medlemsvirksomhederne.

”Hvis et projekt ikke opfylder det kriterium, så behøver vi ikke snakke mere om det, for så er der ikke noget projekt”, konstaterer Klaus Bonde Ørskov tørt, men med et glimt i øjet.

 

I ildsjælenes by
I rollen som klyngefacilitator er det allervigtigste ifølge Klaus Bonde Ørskov at brænde for sagen.

”Hvis ikke både jeg og mine medarbejdere brænder for fræse- og drejeprocesser, så lykkes det bare ikke”, siger han og smiler lidt over det nørdede i at brænde for fræse- og drejeprocesserne. Men han kan lide det og er både tidligt og silde på sms og mail med sine medarbejdere.

Når de er på kontoret, er adressen iværksætterhuset Innovatorium i Birk Centerpark i Herning, hvor Ingvar Cronhammers skulptur Elias’ 32 meter høje lynfangende stålsøjler knejser mod den blå sommerhimmel. Storslået og anderledes. Og der er noget ved Herning, synes Klaus Bonde Ørskov:

”Antallet af ildsjæle pr. 1000 indbyggere er højt i Herning, og viljen til at understøtte deres hittepåsomhed er stor. Her er mange af den slags folk, der kan få tingene til at ske - og det har en selvforstærkende effekt”, mener han.

DAMRC bliver evalueret hver gang medlemmerne skal betale deres kontingent, men ifølge Klaus Bonde Ørskov ser det ud til, at klyngen foreløbig fortsætter sin selvfinansierende færd mod målet om i 2020 blandt andet at have været med til at skabe 300 nye produktionsjob.

 

HeliScandia

DAMRC hjalp lille helikopterfirma i kontakt med topforsker
Det lille firma HeliScandia i Randers har sat sig for at konstruere fremtidens helikopter, som først og fremmest skal veje mindre end nutidens modeller. DAMRC blev involveret i projektet, og fik verdens førende forskere indenfor højtemperatur-materialer til Randers for at give en hånd med projektet.

”Via research og vores globale netværk fandt vi ud af, at en af dem, der vidste allermest om det her, var en amerikansk professor, som til hverdag sidder og forsker i materialer til rumraketter for NASA. Der var også en rumfartsforsker fra Tyskland, og de var begge to meget interesserede i projektet og sagde ja til at komme til Randers. Det blev til en tre-dages workshop i juni 2012, hvor de præsenterede den nyeste viden om materialerne og man diskuterede potentielle løsninger for fremtidens helikopter”, fortæller Klaus Bonde Ørskov og tilføjer, at den nye viden gav Randers-virksomheden et ordenligt boost i det fortsatte arbejde med den helikopter-prototype, der er døbt Autonomic Rotor Wing.

 

DAMRC

FAKTA:
DAMRC – Danish Advanced Manufacturing Research er et forsknings- og udviklingscenter, som er startet efter et engelsk koncept, AMRC, som globalt har i alt 20 søsterorganisationer.

DAMRC’s formål er at styrke danske virksomheders konkurrenceevne ved at hente den nyeste viden inden for produktionsmetoder og materialer i metalindustrien til Danmark og implementere det i virksomhederne.

DAMRC har 22 medlemmer – 7 industrimedlemmer, 4 universitetsmedlemmer, 2 erhvervsskoler, 4 kommuner og regioner samt 5 organisationer og er 100 procent finansieret af medlemskontingenter og projektindtægter.

De stiftende medlemmer er: Boeing, Terma, Vestas, Censec, Region Midtjylland, Multicut, Danish Aerotech, Erhvervsrådet Herning & Ikast-Brande, Herning Kommune, Kyocera Unimerco, Handels- og Ingeniørhøjskolen i Aarhus samt The University Of Sheffield, som det engelske AMRC hører under.

www.damrc.com

Klaus Bonde Ørskov er administrerende direktør i DAMRC. Han har været med siden ideen til at starte et AMRC i Danmark første gang i 2009 blev sendt over mødebordet, og han blev leder af forprojektet.

Han er uddannet skovarbejder, reserveofficer i forsvaret samt business development ingeniør og bor til hverdag i midtjyske Engesvang med sin kone og to børn på 2 og 5 år.